Gemeente Gemeente Sint-Katelijne-Waver

Hoe omgaan met conflicten binnen het gezin tijdens de coronacrisis?

Gepubliceerd op  do 05 nov 2020
Het coronavirus bezorgt zowat iedereen extra stress. Soms leidt dat tot familiale spanningen of zelfs geweld. Ben jij slachtoffer of getuige van geweld? Je staat er niet alleen voor.

Hoe ga je om met conflicten in het gezin tijdens de coronacrisis? Vijf tips:

  • Zorg voor structuur, voor jezelf en elkaar: Deel samen je dag in. Beweeg voldoende (wandelen, fietsen, yoga, ...). Doe leuke dingen samen en neem tijd voor jezelf. Geef elkaar elke dag een complimentje.
  • Word je boos? Uit je gevoelens: Zeg wat je voelt of schrijf het op. Laat kinderen tekenen of hun gevoelens uitbeelden met speelgoed.
  • Bespreek spanningen en conflicten: Wat maakt jou en andere gezinsleden (weer) rustig? Wat ontspant je? Praat over oplossingen. Na een ruzie: praat het uit.
  • Druk op de pauzeknop: Verlies je controle? Tel tot tien, Adem diep in en uit, Ga naar buiten. Gaat iemand over jouw grens? Neem afstand. Zoek een veilige plek.
  • Zoek steun of hulp: Blijf contact houden met vrienden en familie. Praat met iemand die je vertrouwt. Zoek professionele hulp (bv. telefonisch/online).

Professionele hulp bij geweld

Ben jij slachtoffer of getuige van familiaal geweld? Meld het zodat er snel de juiste actie of opvang voorzien kan worden. Hieronder vind je de telefoonnummers.

Het kan gaan over verschillende vormen van geweld: actief, passief of een dreiging. En dat zowel gepleegd door volwassenen, adolescenten als kinderen waarvan iedereen slachtoffer kan zijn.

Dringende hulp nodig:

  • 101: Politie. Bij acuut geweld en /of dringende situaties.
  • 112: Noodnummer voor dringende medische hulp
  • 112 BE-App: download die op je smartphone. Als je niet kan praten, kan je communiceren via chat.

Steun nodig

  • 1712: Praten of vragen over geweld (gratis en anoniem)
  • 0800 13 500: Centrum Algemeen Welzijn