Gemeente Gemeente Sint-Katelijne-Waver

Elektronische identiteitskaart (eID)

Met een Belgische identiteitskaart kunt u aantonen dat u bent ingeschreven in het bevolkingsregister van België en kunt u in het buitenland uw nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de elektronische identiteitskaart zit een microchip gebouwd en kan u met een kaartlezer:

  • uw identiteit bevestigen,
  • documenten elektronisch ondertekenen met je persoonlijke pincode.

De nieuwe elektronische identiteitskaart die vanaf 16/11/2020 wordt uitgereikt bevat voortaan ook vingerafdrukken. 

De vingerafdrukken staan op de contactloze chip van de kaart (geen centrale databank) en zijn beveiligd, waardoor enkel bevoegde instanties deze kunnen uitlezen.

Veelgebruikte toepassingen zijn, je belastingbrief invullen, je eigen gegevens van het rijksregister raadplegen, je identiteit bevestigen in het ziekenhuis...

Voor wie

Vanaf 12 jaar bent u verplicht een identiteitskaart aan te vragen.  De vingerafdrukken kunnen afgenomen worden 3 maanden voordat u 12 jaar wordt.

Let wel op: u kan uw kaart niet afhalen voor de leeftijd van 12 jaar. Wil je tijdens die periode op reis, dan kunt u de periode overbruggen met een Kids-ID of Paspoort (reispas).

Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig kids-ID hebben, moeten pas een eID aanvragen tegen het moment dat hun kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

Geldigheid

U vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van uw identiteitskaart.  Identiteitskaarten uitgereikt na 1 maart 2014 zijn 10 jaar geldig. 


Er zijn 2 afwijkingen op deze geldigheid: 

6 jaar geldig jongeren tussen 12-18 jaar
30 jaar geldig +75 jaar

Certificaten

De certificaten van de elektronische identiteitstaarten uitgereikt vóór de leeftijd van 18 jaar, moet u vernieuwen bij de dienst bevolking met uw pincode, vanaf 18 jaar.

De identiteitskaart bevat dan een identiteits- en handtekeningcertificaat. Identiteitskaarten voor minderjarigen bevatten enkel het identiteitscertificaat. 

De certificaten van de elektronische identiteitskaarten die worden uitgereikt aan personen van 75 jaar en ouder, moet men om de 10 jaar vernieuwen. 

Hoe aanvragen

Vanaf de leeftijd van 12 jaar en wanneer de geldigheidsduur van uw kaart bijna verloopt,  ontvangt u van de dienst burgerzaken een oproepingskaart per post.

In een aantal gevallen kunt u ook op eigen initiatief een eID aanvragen:  

  • u heeft geen oproepingsbrief ontvangen, maar uw kaart vervalt weldra,
  • uw eID is verloren, gestolen of beschadigd, 
  • uw pasfoto is niet meer gelijkend,
  • uw naam of geslacht is gewijzigd, 
  • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtshalve schrapping.

Kostprijs

TARIEVEN VANAF 01/01/2021

GEWONE PROCEDURE (3 weken productietijd)  
EID Belg 21,30€
Duplicaat EID Belg (bij verlies of diefstal) 23,30€
   
SPOEDPROCEDURE met levering van de kaart en codes in het gemeentehuis 

(dag van aanvraag + 1 werkdag indien voor 15u aangevraagd)

 
EID Belg 109,60€
Duplicaat EID Belg (bij verlies of diefstal) 111,60€
   
EXTREME SPOEDPROCEDURE met gecentraliseerde levering van de kaart en codes te Brussel

(dag van aanvraag + 1 werkdag indien voor 15u aangevraagd)

FOD Binnenlandse Zaken, Park Atrium Koloniënstraat 11, 1000 Brussel

op 2 minuten te voet van Centraal Station 

Openingsuren: maandag tot vrijdag van 8.30u tot 19.30u en  

zaterdagvoormiddag van 8.30 tot 12.30u.

 
EID Belg 141,10€ 
Duplicaat EID Belg (bij verlies of diefstal) 143,10€

Wat meebrengen

Als u door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de Dienst burgerzaken kunt gaan, kunt u een alternatieve aanvraagprocedure vragen.  Neem daarvoor contact op met de dienst burgerzaken.

Meer info

Bij aanvraag: 

  • uw oproepingskaart,
  • een recente pasfoto die voldoet aan de voorwaarden,
  • uw huidige identiteitskaart of het vervangingsattest van de politie (bij diefstal).

U dient zich persoonlijk aan te melden, omwille van het afnemen van vingerafdrukken.

Bij afhaling: 

  • uw oude identiteitskaart,
  • uw pin- en pukcode, die u met de post heeft ontvangen.

U kan uw identiteitskaart enkel persoonlijk afhalen, aangezien uw vingerafdrukken opnieuw genomen worden.

 

Maak hieronder uw afspraak

Elektr. identiteitskaart: aanvraagElektr. identiteitskaart: afhalenElektr. identiteitskaart: defectElektr. identiteitskaart: verliesElektr. identiteitskaart: certificaat vernieuwen (eenmalig na 18e verjaardag)

Niet-Belgen maken voor een identiteitskaart (vreemdelingenkaart) een afspraak bij de dienst vreemdelingenzaken. Een vreemdelingenkaart aanvragen is enkel mogelijk op afspraak. Een vreemdelingenkaart afhalen kan zonder afspraak.

Vreemdelingenkaart: aanvragenVreemdelingenkaart: afhalen