Gemeente Gemeente Sint-Katelijne-Waver

Elektronische identiteitskaart (eID): verlies of diestal

Je identiteit is waardevol. Probeer daarom je verloren of gestolen documenten zoveel mogelijk te beschermen. Om misbruik te voorkomen is het belangrijk dat je diefstal of verlies van een identiteitskaart of paspoort zo snel mogelijk aangeeft.

Uw identiteitsbewijs verloren of gestolen, wat nu?

- Bij diefstal: bel onmiddellijk naar DOC STOP (00800 2123 2123). Deze dienst is 24 uur op 24, zeven dagen op zeven gratis bereikbaar. Kan je 00800 2123 2123 toch niet bereiken? Bel dan naar +32 2 518 2123. Dat is een betalend nummer, maar is ook in het buitenland bereikbaar. Let wel op: met DOC STOP kan je alleen Belgische identiteitsdocumenten blokkeren.

Doe ook zo snel mogelijk aangifte van diefstal bij het dichtsbijzijnde politiebureau of bij uw lokale politiekantoor. In Sint-Katelijne-Waver kan u terecht bij politiezone Bodukap.

- Bij verlies: bel ook hier onmiddellijk naar DOC STOP (00800 2123 2123).

Het verlies van een vreemdelingenkaart, een oranje kaart (A.I.) of bewijs van identiteit van een niet-Belgisch kind, moet u altijd aangeven bij de politie. Daarna maakt u een afspraak bij de dienst vreemdelingenzaken van uw gemeente en gaat u met het attest van de politie en een recente pasfoto naar de afspraak, er wordt dan een nieuwe vreemdelingenkaart aangevraagd.

Als het om een Belgische identiteitskaart gaat, moet u vervolgens naar de dienst Burgerzaken in het gemeentehuis. U ontvangt er een attest van verlies of diefstal met pasfoto dat tijdelijk uw identiteitskaart vervangt. Buiten de openingsuren kan u hiervoor ook bij de politie terecht. Er zal in het gemeentehuis meteen een nieuwe identiteitskaart aangevraagd worden.

Het attest van verlies of diefstal is alleen geldig in België. U kan met dit attest niet naar het buitenland reizen.

Wat gebeurt er na uw telefoontje?

Nadat u identiteit is vastgesteld, wordt uw document in slechts enkele minuten geblokkeerd op de site van CHECK DOC. Deze website wordt door banken en andere instanties of administraties gebruikt om na te gaan of een identiteitsdocument bekend staat als gestolen, verloren, verstreken of ongeldig.

- Identiteitskaarten en vreemdelingenkaarten: Sinds 1 juni 2018 wordt uw identiteitskaart meteen geblokkeerd en ongeldig egmaakt. U moet dan een nieuw document aanvragen bij de dienst Burgerzaken van uw gemeentehuis.

- Paspoorten: vanaf het moment dat u DOC STOP belt, wordt uw paspoort ongeldig verklaard. Als u een paspoort nodig hebt om te reizen, vraag dan tijdig een nieuw paspoort aan bij de dienst burgerzaken van het gemeentehuis.

Let wel: Een als verloren of gestolen gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig, het document wordt meteen geannuleerd! Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag u het niet meer gebruiken. Als u met een gesignaleerd document naar het buitenland reist, bestaat het risico dat u het land niet binnen mag of zelfs onmiddellijk naar België moet terugkeren. Ga zorgeloos op reis: laat bij de gemeente het teruggevonden document vernietigen en vraag een nieuw aan.

Meer info

Deel deze pagina