Gepubliceerd op vr 08 mei 2026
De gemeenteraad keurde op 4 mei een aanpassing goed van de bijzondere politieverordening rond gemeentelijke administratieve sancties (GAS). Overtredingen op het verbod om fietsers in fietsstraten in te halen kunnen voortaan leiden tot een GAS4-boete.
Sinds 2015 beschikt de gemeente over een bijzondere politieverordening waarin staat welke verkeersovertredingen via GAS-boetes kunnen worden gehandhaafd. Naar aanleiding van de nieuwe federale regels werd dat reglement aangepast. Daardoor kunnen overtredingen in fietsstraten voortaan ook via een GAS4-boete worden behandeld. Snelheidsovertredingen in een fietsstraat vallen hier niet onder.
Met deze aanpassing wordt het reglement afgestemd op de nieuwe federale regelgeving. Tegelijk blijft de gemeente inzetten op duidelijke afspraken en een veilige en respectvolle verkeersomgeving voor alle weggebruikers.
