Gemeente Gemeente Sint-Katelijne-Waver

Voorbereidende werken tweede fly-over R6 starten op 18 maart

Gepubliceerd op  di 12 mrt 2019
Deze maand starten de werken aan de fly-over over de Antwerpsesteenweg en de bouw van een fietstunnel onder de R6. In de week van 18 maart worden ter voorbereiding de verlichtingspalen in de middenberm van de R6 verwijderd. Dit brengt enige hinder met zich mee.

Net als aan de Liersesteenweg bouwt het Agentschap Wegen en Verkeer aan de Antwerpsesteenweg een slanke brug die het verkeer van de R6 over het kruispunt leidt. Op 25 maart starten de eigenlijke werken.

Werken voor 25 maart

Voor de werken op het nieuwe kruispunt echt van start gaan, vinden er nog voorbereidende werken plaats:

  • Van 18 tot en met 29 maart verwijdert Engie de verlichtingspalen in de middenberm van de R6 tussen de Vrouwvliet en de Liersesteenweg. Er wordt plaatselijk één rijstrook ingenomen met mobiele signalisatie, die mee opschuift met de werken. Om de hinder te beperken, wordt er niet tijdens de spitsuren gewerkt.
  • De eerder voorziene nutswerken aan de Kouterdreef zullen op een later tijdstip uitgevoerd worden.

Start hoofdwerken kruispunt

Op 25 maart start vervolgens de aannemer van Wegen en Verkeer met het bouwrijp maken van het terrein voor de bouw van de brug. Dit omvat de volgende werken:

  • Klaar maken van de zone aan de noordkant van de R6 voor de bouw van de afrit naar de N1 en de bouw van de fietstunnel.
  • Aanleg van een keerlus tussen de twee takken van de R6 ter hoogte van de Vrouwvliet.
  • Aanleg van tijdelijke rijstroken in de middenberm tussen de terugkeerlus en de N1 en tussen de N1 en de N14.

Tijdens deze eerste fase, die duurt tot begin mei, is de hinder voor het verkeer minimaal. Het verkeer kan steeds door in alle richtingen en over de volledige breedte van de weg.

Zeven grote fases om hinder te beperken

In totaal zal de bouw van de fly-over ruim een jaar duren. Om de verkeershinder tijdens het volledige project zoveel mogelijk te beperken, deelde AWV de werken op in zeven grote fases. Zo blijft er steeds verkeer mogelijk rond het kruispunt en blijven alle bewegingen mogelijk.

Vanaf fase drie gebeurt dat door de aanleg van een terugkeerlus en T-kruispunten aan beide zijden van de nieuwe brug. Wat betekent dit voor u als u langs de werf moet rijden, fietsen of wandelen?

Autoverkeer

  • Het verkeer op de R6 kan steeds over twee (vaak versmalde) rijstroken in elke richting.
  • Het verkeer op de Antwerpsesteenweg kan steeds in twee richtingen tussen het centrum van Mechelen en Walem rijden. Vanaf begin augustus (fase 3) moeten zij hiervoor gebruik maken van de terugkeerlussen:
    • Verkeer vanuit de richting van Walem naar Mechelen rijdt een stukje de R6 op en maakt gebruik van de lus ter hoogte van de oprit naar de autostrade om terug te keren richting kruispunt en dan af te slaan naar de Antwerpsesteenweg.
    • Verkeer vanuit de richting van Mechelen naar Walem rijdt de R6 op richting Sint-Katelijne-Waver en keert aan de rotonde van de Heisbroekweg om dan aan het kruispunt met Antwerpsesteenweg terug af te slaan en haar weg te vervolgen.
  • Eén uitzondering: Tijdens één week in juli onderbreken we de Antwerpsesteenweg volledig voor alle verkeer omdat we dwars onder de weg een nieuwe koker voor de Otterbeek aanleggen.

Fietsers en voetgangers

  • Tot begin augustus kunnen fietsers en voetgangers in de bestaande lichtenregeling het kruispunt met de R6 oversteken. Enkel tijdens één week in juli moeten zij een omleiding volgen, door de aanleg van de koker van de Otterbeek.
  • Vanaf augustus tot eind 2019 voorzien we een afgeschermde doorgang voor fietsers en voetgangers rond de bouwput.
  • Vanaf januari 2020 kunnen fietsers en voetgangers de R6 kruisen via de nieuwe fietstunnel.
Blijf op de hoogte

Op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer vindt u steeds de laatste stand van zaken van de werken. Krijgt u graag nieuwsupdates in uw mailbox? Dan kan u daar ook een abonnement nemen op de nieuwsbrief die zij specifiek voor deze werken versturen.