Gemeente Gemeente Sint-Katelijne-Waver

Horeca inrichting en drankvergunning

Om een horeca inrichting te starten in Sint-Katelijne-Waver dien je in orde te zijn met enkele vergunningen. De voornaamste vergunningen zijn:

  • de horecavergunning voor het uitbaten van een horecazaak
  • de drankvergunning voor het schenken van gegiste en/of sterke dranken
  • mogelijk ook een omgevingsvergunning.

De horecavergunning en de drankvergunning zijn pand- en persoonsgebonden en kunnen niet overgedragen worden.

Ook wanneer je een bestaande horecazaak overneemt, je zaak verhuist naar een nieuwe locatie of een tweede vestiging opent moet je een nieuwe aanvraag indienen.

Pas van zodra je deze vergunning hebt verkregen, mag je je zaak openen!

De horecavergunning bundelt onderstaande verplichtingen zodat je in één aanvraagformulier de voornaamste zaken kan aanvragen.

Het plaatsen van een kansspelautomaat zit niet vervat in de horecavergunning. Hiervoor moet je een aparte vergunning aanvragen. 

Opgelet! Alvorens de effectieve aanvraag voor de horecavergunning in te dienen, check je best eerst bij de dienst Omgeving wat de vergunde toestand van het pand is. Een horecavergunning kan immers pas afgeleverd worden wanneer het pand de stedenbouwkundige functie van horeca bezit. Als blijkt dat de functie van het pand moet gewijzigd worden (vb. van handel naar horeca) dan dien je een functiewijziging aan te vragen bij de dienst Omgeving. 

Wens je een terras te plaatsen, neem dan contact op met de dienst lokale economie via lokale.economie@skw.be voor meer inlichtingen.

Voor wie

Deze vergunningen zijn van toepassing:

- voor iedereen die een horecazaak wil opstarten

- voor iedereen die reeds een horecazaak uitbaat

- voor uitbaters van feestzalen

Voorwaarden

  • Je bent in het bezit van een ondernemingsnummer
  • Je bezit een geldige burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering & verzekering objectieve aansprakelijkheid en ontploffing
  • Een definitieve vergunning kan slechts afgeleverd worden als:
    • het pand de functie horeca bezit
    • je over een milieuvergunning beschikt (indien van toepassing)
    • je een positief brandveiligheidsattest kan voorleggen aanvraag via Aanvraag brandweercontrole
    • je een positief hygiëne-attest kan voorleggen (meer info op Guidea/Hygiëne attest
    • je de bevestiging van registratie bij het FAVV (Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid) kan voorleggen (zie ook www.favv.be)
    • je een positief verslag naar de handhaving van de openbare orde, veiligheid en rust kan voorleggen

Hoe aanvragen

Indienen online aanvraag

Vraag tijdig je horecavergunning aan via het webformulier want de volledige procedure kan tot 60 kalenderdagen in beslag nemen, te tellen vanaf de dag dat je aanvraag dossier bij ons volledig is verklaard.

Kostprijs

De aanvraag van de horecavergunning en de drankvergunning is gratis.

Het uittreksel van het strafregister model 596.1-8 is gratis.

Aan de controle van de brandweer is wel een kostprijs verbonden die door de aanvrager dient te worden betaald.

Afhandeling

Van zodra wij je dossier volledig hebben ontvangen, word je op de hoogte gebracht dat je dossier al dan niet ontvankelijk is verklaard.

Indien je aanvraag volledig is, zal je horecazaak gecontroleerd worden door de brandweer, politie en de voedselinspectie. Zorg er dus zeker voor dat je pand voldoet aan de brandveiligheidsnormen en dat je de hygiëne voorwaarden respecteert.

Zodra we de drie adviezen hebben ingewonnen, word je op de hoogte gebracht van de beslissing.

Reglement

Politiereglement Hoofdstuk 10: Diverse bepalingen.

10.1 Horeca Inrichting

Wat meebrengen

Om de aanvraag tot de horecavergunning te vervolledigen, dien je enkele bestanden op te laden. Je verzamelt dus best onderstaande documenten:

  • Uittreksel uit KBO
  • Kopie van de ID kaart van iedere zaakvoerder
  • Uittreksel uit het strafregister voor iedere zaakvoerder. Model 596.1 - 8
  • Kopie burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering*
  • Kopie verzekering betreffende brand en ontploffing*
  • Ingevuld aanvraagformulier brandweercontrole
  • Bevestiging van registratie aanvraag bij het FAVV (Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid) kan voorleggen

*Dit betreft de effectieve polis OF een attest van de verzekeraar waarin duidelijk vermeld staat dat het pand in regel is met de verplichte verzekering van 30/09/1979 (wet met betrekking tot de preventie van brand en ontploffing en over de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen)

Deel deze pagina